Noob in need; Define R4 cable

First time building a computer, but I ran into this cable coming from the front panel from my Define R4 case, and I have no idea what it is, and where I'm supposed to put it ;p

 

http://i72.servimg.com/u/f72/15/03/83/55/imag0010.jpg

Joep, je bent vast een nederlander, dus ik doe het zo..

Wat je daar vast hebt is een "molex"connector. Als ik me niet vergis heeft de R4 een kleine fancontroller in de voorkant zitten, om de hierop aangesloten fans van sap te voorzien dien je deze molex-connector op je voeding aan te sluiten. Bij de voeding zijn als het goed is verder alle benodigdheden meegeleverd.

Its a molex connector for the built in fan controller in the front, its where the fans and the controller would get there power from.

Trouwens, afhankelijk van de hoeveelheid Fan-poorten op je moederbord hoef je deze allicht helemaal niet te gebruiken. Persoonlijk vindt ik het handig om de fans alleen op het moederbord aan te sluiten. Doorgaans zit er wel een stuurprogrammaatje bij je moederbord waarmee je deze fans prima individueel kan aansturen. Dit is erg handig. Zelf heb ik ook een kast van Fractal (een Define Mini, erg mooi ding) Daarbij leveren ze ook een losse fancontroller. Echter, aangezien de temperaturen van mijn CPU en GPU dermate laag zijn heb ik maar een beperkt aantal fans in mijn kast (4 op het moment van schrijven) Met een beetje gepruts kun je via de bijgeleverde software een goede balans maken tussen koelingsprestaties en het geluid dat je fans produceren. Ik kreeg het uiteindelijk voor elkaar om mijn koeling mooi te fixen, zonder dat mijn computer enig noemenswaardig geluid produceert. Dit heb ik dus zonder de fancontroller gedaan. Deze heeft in jou geval maar drie standen en met de sortware is het aaantal toeren van de fans in 10 standen aan te sturen, zodat je wat verfijnder te werk kunt gaan.

Mijn advies is dus:  mocht je moederbord voldoende ondersteuning bieden voor al je fans, laat de fancontroller dan gerust achterwege.