I need your opinion (and some help)

Hey guys, 

I want to build a PC for gaming. My budget is around 850 dollars. I've put together this: http://pcpartpicker.com/p/JFo3. I would like your guys opinion on it, and I would like to know if this motherboard and cooler will allow me to overclock to something like 5GHz. Also I would like to know which of all the Radeon HD 7870s is the best graphics card. Do you guys recommend me to get something like the GTX 660 Ti? Many people say the i5 3570k beats the AMD FX-8350. What do you guys think about that?

List of components:

AMD FX-8350 4.0GHz 8-Core Processor

Xigmatek Dark Knight II Night Hawk Edition 

Asus M5A97 LE R2.0 ATX AM3+ Motherboard

Corsair Vengeance LP 8GB (2 x 4GB) DDR3-1866 Memory

Asus Radeon HD 7870 GHz Edition 2GB Video Card

Cooler Master Storm Enforcer ATX Mid Tower Case

XFX 650W 80 PLUS Bronze Certified ATX12V / EPS12V Power Supply

Seagate Barracuda 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive

A lot of it is personal preference the build you have listed is pretty solid. You should be able to achieve a pretty decent over clock with what you have selected

Check this out, With Mail in rebates it fits your budget. Swaped out the Dark knight with liquid cooler and swapped out the ram http://pcpartpicker.com/p/JFKp

Thank you, but I don't think that will help me. I'm from the Netherlands and I'm going to get my parts from a shop nearby:/ (and I think they won't even ship to the Netherlands). Do you know if amazon does? Amazon is much cheaper than it is out here

build looks good, only thing will this motherboard  with 4+4 pin cpu power connector, handle, an overclock to 5 ghz.. i dont know that.

some people here say the gigabyte GA-970A ud3 had a better  cpu power..

Hoe zit het trouwens met die 4+1 en 4+2 power phases etc? Snap daar namelijk niks van. Voor de rest een goede build, En wat Amazon betreft, leveren die ook in Nederland af dan?

Try to get a Radeon HD 7870 XT. This is a different generation of card and is much better than the standard Radeon HD 7870, even the GHz edition.

Dat is inderdaad een goede vraag.

ik heb zelf namelijk het idee dat het een beetje een broodje aap verhaal is, want  je stopt er toch gewoon 2 x een 4 pins stekker in, dat is bij die gigabyte boards niet anders.

Er was ooit eens ergens een topic over hier, iemand die  er meer over schreef.

maar erg duidelijk vond ik dat niet. Ik zou zelf eigenlijk ook vrij sterk vinden, dat alle 970 chipset moederboarden een 4+1 pins power heeft, en toevallig die gigabyte ineens een 4+2 pin. maarja het zal dan wel zo zijn..

in mijn ogen je stopt bij bijna elke bord gewoon  2x die 4 pins cpu power connector, in, en ja daar staat gewoon de zelfde spanning op, zoals overal, lijkt mij dan, maarja er zal wel iets anders aan zijn, anders spreken ze niet zoveel lof over die gigabyte dingen.

Na mijn idee is goede overclock prestaties puur afhankelijk van de kwaliteit  van de vrms die er op een moederbord worden gebruikt, en het type bios.

ik hou het lekker bij asus of msi boards, mijn vorige computer socket 775  zat eerst een gigabyte bord in, die na 6 maanden al de geest gaf, mijn vader heeft er toen maar een msi bordje ingezet, ongeveer 7 jaar geleden of zo, en da ding doent het nog steeds, prima, ☻

wij hebben thuis ook een computer gehad met een Asrock bord, weet even niet meer zo wat voor 1 dat was, maar dat board was ook vrij snel stuk. daarom heb ik een btje de afkeer tegen dat soort borden gekregen. ☻

goede nederlandse leverancier is misschien wel azerty.nl maar de amerikaanse prijzen zijn wel erg intressant ☺

You mean with the 79xx chip set in it? (Tahiti if I'm correct). Whats so much better about it? Also the core clock is much lower than the one I put in. Thanks for replying:)

Het verschil tussen Amerikaanse en Europese prijzen is vooral de BTW en soms ook invoertaks. Ook andere zaken zoals conformiteit aan Europese richtlijnen (vele verschillende handleidingen in vele verschillende talen, elk Europees land heeft ook nog een eigen keuringsorganisme dat omgekocht moet worden, etc, in de US moet je dat maar één keer doen en bereik je direkt een markt van 300 miljoen mensen, in de EU moet je dat één maal voor Europa doen en dan nog een keer voor elke staat, voor een markt die maar de helft is en soms nog veel kleine landjes telt die helemaal niet interessant zijn).

Die Gigabyte borden zijn ideaal voor extreem overclocken omdat de componenten op de PCB ver van elkaar liggen. De Asus bordjes zijn net zo stevig en betrouwbaar en net even duur, en hebben een fase meer, maar de traces zijn dunner en de onderdelen meer op elkaar gepakt (er zijn ook gewoon meer onderdelen).

5 GHz op luchtkoeling is wel op het randje, in de zomer zal het al eens de verkeerde richting uit gaan dan. 4.6 GHz is volledig relaxed zelfs in de zomer of als er een ventilatortje in de behuizing uitvalt of zo.

In Duitsland kopen is het goedkoopst (de Duitstalige DACH-zone is ook de grootste afzetmarkt, en bijna volledig ééntalig Duits). Ik woon in Duitsland maar kom uit Vlaanderen en wordt vaak gevraagd onderdelen mee te brengen naar Vlaanderen wegens het prijsverschil, maar je moet overal slim shoppen eigenlijk. Zelf koop ik bij atelco in duitsland, maar soms ook bij snogard, conrad of pc spezialist, zelden heeft één enkele winkel de beste prijs op alle onderdelen die ik wil. Door de band is het prijsverschil met België wel erg voelbaar, maar 'k weet niet hoe dat met Nederland zit.

It happens to be besting every single Radeon HD 7870 on the market, and even some of the Radeon HD 7950's. So I would consider that enough of a reason to try to find one. And if you can find one with a decent enough cooling solution, then you can overclock it.